4 min artikel

Tips uit de praktijk om problemen met kopers te voorkomen en op te lossen

Met enkele eenvoudige, praktische stappen kunt u de kans verkleinen dat er iets verkeerd gaat met aankopen van uw kopers.

Wanneer een koper een probleem heeft met een bestelling, kan dat niet alleen leiden tot een ontevreden klant, maar ook tot extra werk voor u. Hieronder vindt u enkele tips waarmee u rekening moet houden bij het aanbieden van uw object.

Als een koper contact met u opneemt om u te laten weten dat er een probleem is, zijn er ook enkele tips uit de praktijk die u in gedachten moet houden terwijl u samen het probleem probeert op te lossen.

Wanneer u uw object aanbiedt

  • Het is belangrijk om de juiste verwachtingen bij de koper te wekken. Zorg voor een correctie objecttitel en -beschrijving en voeg veel foto's toe, waarbij u eventuele slijtage of oneffenheden duidelijk laat zien.
  • Geef zoveel mogelijk specificaties op. U wilt dat kopers precies weten wat ze kopen.
  • Vermeld uw retourbeleid duidelijk in uw aanbieding. Als u retourzendingen accepteert, kunt u automatisch retourzendingen accepteren, terugbetalingen doen en zelfs retourzendingen verzorgen. Dit kan het proces veel gemakkelijker maken voor de koper en het kost u veel minder moeite.
  • Wanneer u uw verzendtijd opgeeft, zorg dan dat u dit kunt realiseren. Als u het object niet op tijd verzendt, kan dat ertoe leiden dat het te laat aankomt.
  • Als u snel een betaling wilt ontvangen en geen bestellingen wilt annuleren omdat de koper niet heeft betaald, kunt u uw betalingsvoorkeuren zo instellen dat directe betaling vereist is bij Nu kopen- en veilingaanbiedingen.
  • Kies een verzendmethode met verzekering en tracking

Nadat uw aanbieding is afgelopen

  • Gebruik een verzendservice die tracking aanbiedt en upload de gegevens zo snel mogelijk. Zo weet de koper waar het object is en bent u beschermd als hij of zij beweert het object niet te hebben ontvangen. Als u een eBay-verzendlabel koopt en afdrukt, worden de trackinggegevens automatisch geüpload.
  • Zorg dat u het object veilig en zorgvuldig verpakt om de kans op beschadiging tijdens vervoer te verkleinen. Hoewel een object in perfecte staat kan zijn wanneer u het verzendt, heeft de koper het recht om het terug te sturen als het beschadigd aankomt.
  • Geef de koper passende bewijzen dat het object echt is, maar bewaar kopieën hiervan voor het geval u moet bewijzen dat het object echt is.
  • Als in uw retourbeleid staat dat u retourzendingen accepteert en de kosten van de retourzending betaalt, kunt u overwegen een retourlabel toe te voegen aan het pakket voor het geval de koper een probleem heeft. Dit maakt het voor u beiden gemakkelijker als de koper het object naar u moet terugsturen.

Samenwerken met de koper

Het is belangrijk om met uw koper samen te werken en eventuele problemen met zijn of haar bestelling te helpen oplossen. Hier zijn enkele stappen die u kunt nemen:

  • Als een koper u laat weten dat er een probleem is met de aankoop, moet u zo snel mogelijk reageren. U hebt drie werkdagen de tijd om het probleem op te lossen voordat de koper ons kan vragen om in te grijpen.
  • Wanneer u met de koper communiceert, doe dan uw best om beleefd en professioneel te reageren, zelfs wanneer de koper kwaad is. Het helpt om een betere klantenervaring te bieden en kan het makkelijker maken om tot een overeenkomst te komen over het probleem.
  • Als de koper het object wil retourneren, kan hij of zij een vervangend object (waarbij u hetzelfde object opnieuw verzendt) of een omgeruild object (waarbij u een vergelijkbaar, maar ander object verzendt) accepteren.
  • Kopers kunnen ook een gedeeltelijke terugbetaling accepteren, waarbij ze het object houden en u een deel van het aankoopbedrag teruggeeft.

Meer weten over kopers helpen als hun object niet is aangekomen of hoe u een retourzending kunt afhandelen?

Zorg bij het maken van uw aanbieding voor een gedetailleerde objectbeschrijving en een duidelijk vermelding van uw retourbeleid. Zo voorkomt u problemen, maar als er toch iets misgaat, staan we altijd klaar om u te helpen.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen