Verzendcentrum

De Post

Hier vindt u veelgestelde vragen over De Post.

  1. Wanneer moet mijn zending een pakje zijn?

    Volume en gewicht :

    Als minstens één van de volgende afmetingen wordt overschreden:

    • minimumlengte (L) : 350 mm
    • minimumbreedte (B) : 230 mm
    • minimumhoogte (H) : 30 mm
    en/of als de zending meer dan 2 kg weegt.

  2. Wanneer komt mijn pakje aan?

    Alle producten van Taxipost (buiten Taxipost LLS) worden geleverd op de volgende werkdag.
     
     
  3. Hoe lang duurt het voordat een zending naar het buitenland aankomt?

    Dankzij de buitenlandse partners van De Post komt uw zending veilig en wel aan binnen 4 tot 10 dagen, naargelang het land van bestemming.
     
     
  4. Zijn er nog douanekosten verbonden aan het versturen van pakjes naar het buitenland?

    Voor het internationaal versturen van pakjes heeft u ook een aantal documenten nodig. Die vindt u allemaal in het postkantoor. De loketbediende helpt u graag verder met al uw vragen.

     
  5. Zijn er beperkingen op wat ik precies mag versturen?

    Sommige landen houden er bepaalde regels op na als het aankomt op het versturen en ontvangen van pakjes. Even checken dus voor u uw pakje laat vertrekken (zoek naar een lijst van verboden goederen is in het land van bestemming). Dit bespaart u vervelende verrassingen achteraf.

     
  6. Waar vind ik postzegels?

    De Post wil dicht bij haar klanten staan en biedt daarvoor een steeds dichter netwerk van verkooppunten aan met om en bij de 1200 postkantoren.

    Verder zijn er ook de "PostPunten" . Hier kunt u terecht voor de meest gevraagde producten en diensten van De Post, zoals:
    • het afgeven van pakjes en aangetekende zendingen voor België
    • het afhalen van pakjes en aangetekende zendingen
    • nationale postzegels, voorgefrankeerde kaarten, omslagen ...

    Bovendien beschikt De Post voor het basisgamma postzegels (Prior, zegels Europa) over een uitgebreid netwerk van bijna 3000 verkooppunten in België. Dat netwerk bestaat uit verschillende soorten verkooppunten: buurtwinkels, supermarkten, boek- en papierhandels, kranten- en dagbladhandelaars, benzinestations, nachtwinkels, ...

    Zoek het dichtstbijzijnde verkooppunt.

    Tot slot kunt u via de eShop van De Post van thuis op een volledig beveiligde manier online een uitgebreid aanbod aan Postproducten kopen. Eenvoudig en snel!

  7. Wanneer en hoe laat wordt mijn pakket voor een tweede keer aangeboden?

    De tweede aanbieding van uw pakje gebeurt in samenspraak met u, op een door u gekozen dag. Klantvriendelijker bestaat niet.

     
  8. Ik heb een pakje gekocht, maar ben overdag niet thuis om het in ontvangst te nemen. Wat nu?

    Indien de postbode een bericht heeft achtergelaten in uw brievenbus, heeft u enkele mogelijkheden om te reageren:
    • U biedt het kaartje aan in het postkantoor, in ruil voor uw pakje
    • U vraagt aan de postbode om een tweede maal langs te komen op een dag die u beter past
    • U laat het pakje afgeven op een ander adres: uw werk, familie, bij de buren, bij vrienden, bij de kinderopvang etc.
    • U laat een vriend of kennis het pakje afhalen op het postkantoor (vergeet niet het afgifteberichtje mee te geven!)
    • U kan natuurlijk ook het pakje laten doorsturen naar een ander postkantoor, vlakbij de plaats waar u werkt bijvoorbeeld

       
  9. Andere vragen? Contacteer De Post.