Hulp
Hulp
Zoeken in Hulppagina's (Zoekt niet naar objecten of producten) Zoekentips

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen


Naast het positief, neutraal of negatief beoordelen van een verkoper, kunnen kopers ook gedetailleerde verkopersbeoordelingen geven.

Hoe kan ik gedetailleerde verkopersbeoordelingen geven?

U kunt een gedetailleerde verkopersbeoordeling geven tot 60 dagen na de transactie. Als u een gedetailleerde verkopersbeoordeling wilt geven, moet u dit samen met uw Feedbackscore en commentaar doen.

Om gedetailleerde verkopersbeoordelingen te geven:
  1. Klik op de link Feedback geven aan de rechterkant van de pagina.

  2. Beoordeel uw algemene ervaring als positief, neutraal of negatief. Nadat u uw algemene beoordeling hebt gegeven, kunt u commentaar toevoegen en een gedetailleerde verkopersbeoordeling geven.

  3. Klik op de sterren om uw gedetailleerde verkopersbeoordeling te geven.

5 sterren is de hoogste beoordeling en 1 ster is de laagste beoordeling.

Wat u beoordeelt Tips bij het beoordelen

Hoe nauwkeurig was de objectbeschrijving?

  • Controleer of objecttitel, -beschrijving en staat van object overeenkomen met het object dat u hebt ontvangen.

Bent u tevreden over de communicatie met de verkoper?

  • Ga na of de verkoper uw vragen of problemen heeft beantwoord, en of hij dat op een professionele manier deed.

  • Neem enkel werkdagen op in uw beoordeling van de tijdige communicatie van de verkoper (het is mogelijk dat verkopers hun e-mail tijdens weekends of op feestdagen niet controleren).

    * Als de verkoper aan specifieke vereisten voldeed, krijgt hij automatisch een beoordeling van 5 sterren voor communicatie en kunt u deze niet wijzigen.

Hoe snel heeft de verkoper het object verzonden?

  • Beoordeel de verkoper op de tijd die hij nodig had om het object te verzenden, niet op hoe lang het geduurd heeft om het te ontvangen.

  • Hou verkopers niet verantwoordelijk voor vertragingen met de post, bij de internationale douane, of voor de tijd die de ontvangst van uw betaling in beslag neemt.

    * Als de verkoper aan specifieke vereisten voldeed, krijgt hij automatisch een beoordeling van 5 sterren voor verzending en kunt u deze niet wijzigen.

Waren de verzendkosten redelijk?

  • Denk eraan dat verkopers de kosten voor de verpakkingsmaterialen kunnen aanrekenen, alsook een redelijke verwerkingskost om de bestede tijd en de directe kosten in verband met verzending te dekken.

  • Als de verkoper gratis verzending aanbiedt, kunt u de verzend- en verwerkingskosten niet beoordelen aangezien verkopers die gratis verzending aanbieden automatisch een beoordeling van 5 sterren krijgen.

  • Voor internationale transacties worden kopers verondersteld belastingen en douanekosten te betalen zoals bepaald door nationale wetgeving.

  • Als u het object zelf ergens ophaalt, kunt u deze rubriek niet beoordelen.

Opmerking: bij transacties in de rubrieken van motorvoertuigen wordt er niet beoordeeld op verzendtijd en -kosten, omdat de verzending van het voertuig meestal door de koper wordt geregeld.

Waar vind ik de gedetailleerde verkopersbeoordelingen?

Om de gedetailleerde verkopersbeoordelingen te vinden, klikt u op het getal tussen haakjes naast de gebruikersnaam van de verkoper. Op de pagina met het Feedbackprofiel van de verkoper, ziet u de gedetailleerde verkopersbeoordelingen.

Tip voor verkopers: Ga naar uw Verkoperprestaties om te zien welke beoordelingen u van uw kopers hebt gekregen. U kunt uw beoordelingen zien en vergelijken met die van andere eBay-verkopers.

Hoe worden gedetailleerde verkopersbeoordelingen berekend?

Het gedetailleerde beoordelingssysteem werkt met een schaal van 1 tot 5 sterren. 5 sterren is de hoogste beoordeling en 1 ster is de laagste beoordeling. Gedetailleerde verkopersbeoordelingen hebben geen invloed op de algemene feedbackscore of verkopersniveau.

De gemiddelde beoordeling wordt berekend over een periode van 12 maanden. Pas wanneer de verkoper minstens 10 beoordelingen heeft ontvangen, krijgt hij ook een gemiddelde beoordeling.

Kopers kunnen feedback geven over een verkoper voor meer dan één aankoop. Om zeker te zijn dat de extra feedback in de berekening wordt opgenomen, moet ieder object echter in een andere week worden aangekocht. Wij beschouwen een week als een periode die begint op maandag en eindigt op zondag.

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen verbeteren

Als verkoper kunt u deze ideëen gebruiken om uw verkopersbeoordelingen hoog te houden:

Objectbeschrijving: Geef een nauwkeurige beschrijving van uw objecten.
  • Geef relevante details over uw objecten in uw beschrijvingen.

  • Wees nauwkeurig en vermeld alle gebreken. Beschrijf het object alsof er geen afbeelding is, zodat de koper geen verkeerde verwachtingen heeft.

  • Beschrijf gerenoveerde of opgeknapte objecten niet als nieuw. Wanneer kopers het woord 'nieuw' lezen, verwachten ze dat het object nieuw is en niet 'als nieuw'.

  • Gebruik afbeeldingen en toon uw objecten vanuit meerdere hoeken.

  • Voeg een afbeelding van het eigenlijke object toe en geen algemene foto of stockfoto als u een gebruikt object aanbiedt.

  • Geef zo veel mogelijk specificaties op en vermeld belangrijke details zoals grootte, gewicht, kleur en aantal.

  • Stel uw beschrijving zodanig op dat kopers deze gemakkelijk kunnen lezen. Gebruik opsommingstekens, vetgedrukte koppen en korte paragrafen.

Communicatie: Laat uw klanten weten dat u voor hen klaarstaat.
  • Neem uw beleid op in uw aanbiedingen en laat kopers weten hoe ze contact met u kunnen opnemen. Vertel uw kopers hoe snel ze een antwoord mogen verwachten en kom gemaakte beloften steeds na.

  • Verstuur automatische berichten naar kopers met updates over hun object. U kunt in Verkoopmanager Pro of andere verkooptools bijvoorbeeld een automatisch bericht aanmaken, zoals "Bedankt voor uw bestelling en de snelle betaling. Uw object wordt vandaag verzonden."

  • Reageer snel op e-mails en telefoontjes.

  • Geef in uw aanbiedingen antwoord op veelgestelde vragen om routinevragen te vermijden.

  • Blijf kalm en ruimdenkend wanneer u met uw kopers communiceert. Zelfs de meest ontevreden koper kan een trouwe klant worden als u beleefd en bereidwillig blijft.

Verzendtijd: Verzend steeds zo snel mogelijk.
  • Verzend objecten zo snel mogelijk na ontvangst van de betaling.

  • Bied verwerking op dezelfde dag of binnen 1 werkdag aan zoveel u kunt. Bied alleen langere verwerkingstijden aan voor uitzonderingen en speciale objecten.

  • Vermeld uw verzendbeleid in het gedeelte met verzendgegevens van uw aanbieding. Laat kopers weten hoe lang na ontvangst van de betaling u het object verzendt.

  • Wees duidelijk over de verzenddiensten die u aanbiedt, specifieer bv. de levertijd per dienst.

  • Bied een verzenddienst met trackingnummers aan.

  • Hoewel het niet vereist is, raden we u aan om een verzekerde verzending te kopen of een verzenddienst te gebruiken die een verzekering tegen verlies en schade biedt. U kunt de kosten van de verzekering toevoegen aan de verwerkingskosten of de objectprijs.

Verzendkosten: Vraag redelijke verzendkosten in uw aanbiedingen.
  • Bied gratis verzending aan. Als we kunnen bevestigen dat een koper uw gratis verzendoptie heeft gekozen, krijgt u automatisch een beoordeling van 5 sterren voor de verzend- en verwerkingskosten. Bovendien trekt u nieuwe kopers aan en valt uw aanbieding mogelijk meer op in de zoekresultaten.

  • Geef in het gedeelte met verzendgegevens details op zoals diensten en kosten.

  • Geef kortingen voor het verzenden van meerdere objecten in één bestelling. Uw klant zal andere objecten die u te koop aanbiedt bekijken en op de verzendkosten besparen. Hoogstwaarschijnlijk geeft hij u een goede beoordeling.

Contact opnemen met Klantenservice

Als u verdere vragen hebt over dit onderwerp, stuur dan een e-mail naar Klantenservice.

Als u vragen hebt over een ander onderwerp, contacteer ons dan via telefoon of via e-mail.

Contacteer ons

Hebt u nog vragen? Wij helpen u graag verder.

 Contacteer ons